سبق و تكلمنا عن الزواج فى تدوينه سابقه وهذا بعض ماتبقى فى موضوع الزواج بإيجاز شديد
الشروط الواجب توافرها فى المعقود عليه
=====================
والمعقود عليه فى عقد الزواج هى المرأه وهى محل العقد فى الزواج ويشترط لانعقاد الزواج ان تكون المعقود عليها محل العقد إمرأه وان تكون محققة الانوثه فلا ينعقد الزواج بالخنثى المشكل وهو الذى لايستبين امره فلا هو رجل حتى يلحق بالرجال ولا هو انثى فيلحق بالإناث
كما يشترط الا تكون المرأه محرمه على الرجل تحريما قطعيا لا شبهة فيه سواء كان التحريم مؤبدا كالاخت والعمه والخاله او مؤقتا كزوجة الغير والمعتده من طلاق رجعى
وهذه الشروط هى مايعبر عنه بمحلية المرأه للزواج
وهى المحليه العامه او الاصليه وتعتبر شرطا لإنعقاد الزواج بحيث اذا تخلفت كان العقد باطلا وهى تختلف عما يسمى بالمحليه الخاصه التى هى شرط لصحة الزواج التى ان تخلفت كان العقد فاسدا
وهذه الشروط هى:
شروط صحة عقد الزواج
==============
والمقصود بها هى الشروط التى لا يعتبر العقد بغيرها موجودا وجودا يعتبره الشارع وتترتب عليه الاحكام المنوطه بالعقد
وهى
ا- محليه المرأه للعقد
ب- ان تكون صيغة العقد مؤبده
ج- الشهاده على العقد
اولا محلية المرأه للعقد
============
والمقصود بها الا تكون المرأه من المحرمات على الرجل بدليل ظنى او كان تحريمها مما يخفى اى لا يعلم تحريمه او يشتبه فيه ومثال ذلك الجمع بين المرأه وعمتها او زواج المعتده من طلاق بائن
وهذه المحليه هى مايطلق عليه بالمحليه الفرعيه او الخاصه تمييزا لها عن المحليه العامه التى هى شرط لانعقاد العقد وليس لصحته
ثانيا ان تكون صيغة العقد مؤبده
==================
بمعنى الا يكون فى صيغة العقد مايدل على تأقيته او انعقاده لمده معينه سواء كانت المده طويله ام قصيره
ومن انواع الزواج الذى يتنافى مع تأبيد العقد زواج المتعه والزواج المؤقت
والاجماع على تحريم زواج المتعه
اما الزواج المؤقت ففيه بعض اختلاف اذ ان هناك من يبطل شرط المده ويبقى على العقد صحيحا على حسب ان الشرط هو الفاسد وهذا الراى هو المعمول به فى المذهب الحنفى ولكن هناك من الفقهاء من يلحق الزواج المؤقت بزواج المتعه وبالتالى يعتبر زواجا فاسدا لايرتب حقوقا للزوجه ولا احكام
وقد افتت دار الافتاء المصريه ببطلان الزواج المؤقت فى الفتوى رقم 217 لسنه 1962
ثالثا الشهاده على الزواج
==============
ينفرد عقد الزواج دون سائر العقود بوجوب ولزوم الشهاده عليه ليقع صحيحا شرعا اما فى باقى العقود فالشهاده مندوبه ليس الا
نصاب الشهاده فى الزواج
==============
ونصاب الشهاده فى الزواج هو شهاده رجل او رجل وامرأتين وبذلك لاتصح الشهاده فى عقد الزواج برجل واحد ولا بالنساء مهما كثر عددهن
الشروط الواجب توافرها فى الشهود
=====================
ا- الحريه
ب- البلوغ
ج-العقل
د- الاسلام (يجيز الحنفيه شهادة غير المسلمين اذا كانت الزوجه كتابيه )
ه- سماع كلام العاقدين وفهمه
والاحناف لا يشترطون الاتى فى الشاهد
1- العدل
لان الشهاده هدفها الاشهار وهو ما يتحقق بشهاده غير العادل ويخالف المالكيه والحنابله فى ذلك لحديث النبى صلى الله عليه وسلم (لا نكاح الا بولى وشاهدى عدل)
2- الابصار
وهم يجيزون شهادة الاعمى لانه يسمع كلام العاقدين ويفهمه وعلى ذلك لايجيزون شهادة الاصم لعدم قدرته على تحقيق الاشهار
3- الا يكون من الاصول والفروع
وهم يجيزون شهادة الاصول والفروع لتحقق الاشهار بها
الشروط الواجب توافرها فى المعقود عليه
=====================
والمعقود عليه فى عقد الزواج هى المرأه وهى محل العقد فى الزواج ويشترط لانعقاد الزواج ان تكون المعقود عليها محل العقد إمرأه وان تكون محققة الانوثه فلا ينعقد الزواج بالخنثى المشكل وهو الذى لايستبين امره فلا هو رجل حتى يلحق بالرجال ولا هو انثى فيلحق بالإناث
كما يشترط الا تكون المرأه محرمه على الرجل تحريما قطعيا لا شبهة فيه سواء كان التحريم مؤبدا كالاخت والعمه والخاله او مؤقتا كزوجة الغير والمعتده من طلاق رجعى
وهذه الشروط هى مايعبر عنه بمحلية المرأه للزواج
وهى المحليه العامه او الاصليه وتعتبر شرطا لإنعقاد الزواج بحيث اذا تخلفت كان العقد باطلا وهى تختلف عما يسمى بالمحليه الخاصه التى هى شرط لصحة الزواج التى ان تخلفت كان العقد فاسدا
وهذه الشروط هى:
شروط صحة عقد الزواج
==============
والمقصود بها هى الشروط التى لا يعتبر العقد بغيرها موجودا وجودا يعتبره الشارع وتترتب عليه الاحكام المنوطه بالعقد
وهى
ا- محليه المرأه للعقد
ب- ان تكون صيغة العقد مؤبده
ج- الشهاده على العقد
اولا محلية المرأه للعقد
============
والمقصود بها الا تكون المرأه من المحرمات على الرجل بدليل ظنى او كان تحريمها مما يخفى اى لا يعلم تحريمه او يشتبه فيه ومثال ذلك الجمع بين المرأه وعمتها او زواج المعتده من طلاق بائن
وهذه المحليه هى مايطلق عليه بالمحليه الفرعيه او الخاصه تمييزا لها عن المحليه العامه التى هى شرط لانعقاد العقد وليس لصحته
ثانيا ان تكون صيغة العقد مؤبده
==================
بمعنى الا يكون فى صيغة العقد مايدل على تأقيته او انعقاده لمده معينه سواء كانت المده طويله ام قصيره
ومن انواع الزواج الذى يتنافى مع تأبيد العقد زواج المتعه والزواج المؤقت
والاجماع على تحريم زواج المتعه
اما الزواج المؤقت ففيه بعض اختلاف اذ ان هناك من يبطل شرط المده ويبقى على العقد صحيحا على حسب ان الشرط هو الفاسد وهذا الراى هو المعمول به فى المذهب الحنفى ولكن هناك من الفقهاء من يلحق الزواج المؤقت بزواج المتعه وبالتالى يعتبر زواجا فاسدا لايرتب حقوقا للزوجه ولا احكام
وقد افتت دار الافتاء المصريه ببطلان الزواج المؤقت فى الفتوى رقم 217 لسنه 1962
ثالثا الشهاده على الزواج
==============
ينفرد عقد الزواج دون سائر العقود بوجوب ولزوم الشهاده عليه ليقع صحيحا شرعا اما فى باقى العقود فالشهاده مندوبه ليس الا
نصاب الشهاده فى الزواج
==============
ونصاب الشهاده فى الزواج هو شهاده رجل او رجل وامرأتين وبذلك لاتصح الشهاده فى عقد الزواج برجل واحد ولا بالنساء مهما كثر عددهن
الشروط الواجب توافرها فى الشهود
=====================
ا- الحريه
ب- البلوغ
ج-العقل
د- الاسلام (يجيز الحنفيه شهادة غير المسلمين اذا كانت الزوجه كتابيه )
ه- سماع كلام العاقدين وفهمه
والاحناف لا يشترطون الاتى فى الشاهد
1- العدل
لان الشهاده هدفها الاشهار وهو ما يتحقق بشهاده غير العادل ويخالف المالكيه والحنابله فى ذلك لحديث النبى صلى الله عليه وسلم (لا نكاح الا بولى وشاهدى عدل)
2- الابصار
وهم يجيزون شهادة الاعمى لانه يسمع كلام العاقدين ويفهمه وعلى ذلك لايجيزون شهادة الاصم لعدم قدرته على تحقيق الاشهار
3- الا يكون من الاصول والفروع
وهم يجيزون شهادة الاصول والفروع لتحقق الاشهار بها
والله من وراء القصد
37 comments:
اول مره في حياتي اعرف الحاجات دي
او تخطر علي بالي
موضوع جامد اوي
كوبا
كوبا
======
اهلا بيك وشكرا على زيارتك
بارك الله فيك
رمضان كريم وكل عام وانتم بخير
بزمتك حد يقول صيغه العقد مؤبده ههههههههههه
انت بتخوف الناس
طيب ينفع ربع المده
هههههههه
لا بجد حلوة المعلومات بس برضه ربنا يستر من الجواز
تغطية شاملة لمسار القوافل الإغاثية المتجهة لغزة
عاشقة النقاب نونو
=================
اهلا بيكى
وكل عام وانتم بخير
آبى
==
احنا هانهزر؟؟؟
هى مؤبده عاجبك ولا لا؟؟؟؟؟؟
اهلا بيكى منوره
كل رمضان وانتا بالف خير واسفه انا وحشه ومقصره كان المفروض اهنيك واسال عليك انا اسفه جدا جدا ..
رمضان كريم عليك وعلى كل من تحب..
اه بس البوست طبعا مفيد بس اعتقد لغيرى ؟؟؟
اه تخيل اتبعتلى كام انذار طاعه 7 يعنى سبع قضايا انا حاسه انى بقيت جنح..
عايزه اتطلق
اهلا بيكى وكل سنه وانتى بخير
مفهمتش الانذارات السبعه دى ارسلت امتى ؟يعنى ورا بعض ولا ازاى وهل اعترضتى عليها وتواريخ الاعتراضات
عشان بس نشوف هل اعتراض واحد يكفى ولا لا
وعايز اعرف انتى رافعه طلاق لايه؟ يعنى سبب دعوى الطلاق؟
وليه مش رافعه خلع؟ طالما عايزه تنفصلى
وتحياتى ليكى وتمنياتى بالخير ايا ماكان
لا تعليق
لانني لا انويها
.............
بس طبعا جزاك الله خيرا على تعبك ومجهودك
وان شاء الله يقبل الله منا ومنك
انا انسان اهلا بيك
وشكرا لمروركم
اسامه باشا
ازيك
البوست حلو اوى
معلومات قيمه جدااا
تسلم ايدك
كل سنه وانت طيب
حنين القلب ازيك منوره
شكرا جدا ليكى
وتحياتى وكل سنه وانتى طيبه
عرفت مدونتك بالصدفة
وعجبتنى موووووووووووت
وجزاك الله خيرا على ردك على اى استشارة او اى حد يطلب مساعدتك
وبالنسبة للموضوع دا
فمعلومات جميلة قوى قوى
استفدت منها
وعلى فكرة انا بحب شغل المحاماة جدا وبحب اقرا كتير فى القوانين والاحكام يعنى مواد كلية حقوق بصفة عامة
ندا منير
========
اهلا بحضرتك وشكرا على تكرمك بالزياره وعلى تشجعيك
وياريت تشرفى مدونتى بالزياره دايما وانا بحاول اكون عند حسن ظن الجميع
والله الموفق
السلام عليكم ورحمة الله
كل عام وانت بخير
انا جاى بالاساس مش لشكر حضرتك والرد على تعليقك عندى لانى لو رديت عندى ربما ما تشوفش التعليق
وهذا لا يمنع انى مررت بمدونتك الجميلة الجادة وبها معلومات دسمة اتمنى ان اقرائها تفصيلا لاحقا واستفيد منها
فى الحقيقة اشكر حضرتك على تعليقك المهذب وانا اعلم ان حضرتك لم تعلق من باب التدخل فى شئونى او المجاملة وانما لحرصك علي
واقول لحضرتك
انا لست عالم دين - وربما ايضا كشخص عادى معلوماتى الدينية والفقهية ضعيفة
وهذا يعنى اننى لا استطيع ان اجزم ان كان موقفى هذا صحيحا ام لا
وانما انا تصرفت بالفطرة
وايضا الدعوة لم تكن موجهة للافطار مع البهائيين تحديدا
وانما كان افطار التسامح وانا لم ارى ان هناك ما يمنعنى من الذهاب اذ ان التسامح من اهم مبادئ الاسلام
الامر التانى الذى يبدوا اننى اخطأت فيه هو اننى لم اوضح معنى و مفهوم التعاون مع البهائيين او ربما لاختلاف وجهة نظرى الشخصية مع المتفق عليه فى الشعب المصرى
وهو اننا لا يمكن اجبار او تمييز او اضطهاد اى شخص لعقيدتة سواء كانت سماوية او غير سماوية
واننى لن اكون سعيدا اذا اطضهدت البهائى ومنعتة من ممارسة عقيدتة او مزاولة حياتة بشكل عادى خصوصا ان كانت طلباتة لا تتعدى وضع شرطة امام خانة الديانة بدل من كتابة مسلم او مسيحى واشياء اخرى صغيرة وهذا ما فهمتة
ولن يسعدنى دخول البهائى للاسلام تحت تأثير الاضطهاد او الضغط او التمميز السلبى
بل على العكس اتمنى ان يظهر المسلمون لشعوب العالم انهم يتقبلون الاخرين
كما تتقبل امريكا المسلمين
وكما تتقبل الصين الشيوعية حوالى سبعين مليون مسلم يعيشون فيها
هل الصين تقبلت المسلمين .. عشان هما ديانة سماوية حلوة طيبة
هل نكون نحن اقل سماحة من عبدة بوذا والملحدين ؟
هذا رأيى
وربما حالفنى الصواب وربما كنت مخطئا
ووجب على من حولى تقويمى ومناقشتى دون اهانة او تعصب
وهذا ما رأيتة فى تعليق حضرتك
واتمنى دوام التواصل معك
أحمد الصباغ
السلام عليكم
أشكرك أولاً لمرورك على مدونتي
وأحييك على مدونتك الرائعه ومجهود رائع جزاك الله عنه خيراً
وكل عام وأنت بألف خير
تحياتي
استاذ احمد الصباغ
=================
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
وكل عام وانت بخير وصحه ودائما اقرب الى الله والى طاعته
منور المدونه كلها بتعليقك
وشكرا على سعة صدرك وتقبلك لكلامى وانا فعلا اردت مصلحتك واردت ان الفت نظرك كأخ لما فيه الخير
وانا هابعتلك ايميل بخصوص الموضوع ده ولو حبيت نتكلم عنه هنا او عندك انا معنديش مانع
بس انا حبيت ان ردى المره دى يكون بينى وبينك
تحياتى واتمنى دوام التواصل
نيجار
======
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
والله انا اللى باشكرك على تشريفى بزيارتك
واحنا فى الاخر زملاء
ووالله حضرتك من اكتر الناس اللى عجبنى كتاباتهم واسلوبهم واتمنى لك دوام التوفيق
وارجو دوام التواصل بإذن الله
وكل عام وانتم بخير بل انتم الخير لكل عام
هههههههههههههه
انت بتتكلم عن الجواز
والمأذون
انا اصلى خاصمت المأذون من زماااااااااااااااااااااااااااااان
كل سنه وانت طيب يا اسامه
فرنسا هانم
==========
يا الف اهلا بيكى
لو تحبى نشيل الموضوع كله احنا تحت امرك
وكل سنه وانتى طيبه ودايما منورانا
تحياتى
رضي الله عنك وأرضاك
وهداك وأغناك
وعافاك وشفاك
ووفقك لخير الدعاء
وأجاب لك الرجاء
وأحبك بلا ابتلاء
وجعلك ساعياً للخير
مؤثراً في الغير
وكل عام وانت بخير
قوس قزح اللهم لنا ولكم ولجميع المسلمين
وكل عام وانتم بخير
أخي العزيز
كل عام وانت بألف خير انت وجميع من تحبهم
تحياتي لك
نيجار كل عام وانتى بخير ويارب يوفقك فى حياتك كلها
وشكرا على اهتمامكم
ويارب يديم تواصلنا بكل خير
تحياتى
جزاكم الله خيرا بما نشرتم يا اخي الفاضل
صبرنى يارب
=========
اهلا بيكى يا اختى منورانا وربنا يبارك فيكى
تحياتى
اخى الفاضل
كل سنة وحضرتك طيب
وعيد سعيد عليك وعلى اسرتك
تحياتى وتقديرى وتسلم ايديك
بوست قيم ومعلومات مفيدة
همس الاحباب
=========
شكر اخى الفاضل وكل عام وانتم بخير ودائما فى تواصل بإذن الله
تحياتى
السلام عليكم
انت فين كل ده يا متر
وفين البوست الجديد مش شايف انه اتأخر شويه
ولا الكحك كاتم على نفسك ومش عارف تكتب منه
ربنا يوفقك ويكرمك
سلام
حنين القلب اهلا اهلا
ان شاء الله قريب
تحياتى
السلام عليكم
بوست ماتع
:)
جزاك الله خير على تعبك معانا
عايزين حاجة فيها نقاشات كده
:)
الاستاذه اموله
=============
منوره يا استاذه وحمد لله على سلامتك
ان شاء الله بجهز حاجات اعتقد ممكن يكون فيها نقاش كتير
تحياتى
تدوينه مفيده
جزاك الله خير على طرحها
اقصوصه
==========
شكرا على مروركم وجزاكم الله خيرا
كل عام وانت بالف خير
من اجل مصر
شارك في الحملة الشعبية للقيد بالجداول الانتخابية وادعو غيرك
ضع بنر الحملة علي مدونتك
البنر موجود علي مدونتي
اذا كنت ترغب في وضعه علي مدونتك ارسل ميلك كي ارسل لك كود البنر
ارجو المعذرة للدخول بلا مقدمات لأني ادخل علي مئات المدونات يوميا
م/ الحسيني لزومي
مدونة /مواطنون ضد الشعب
Post a Comment