Saturday, January 5, 2008

الزواج 1

الزواج
====
الزواج لغةً هو اقتران الشيئين احدهما بالاخر وارتباطهما بعد ان كان كل منهما منفصلا عن الاخر
الزواج شرعا
=======
هو عقد يقصد به حل استمتاع كل من الزوجين بالخر وائتناسه به طلبا للنسل على الوجه المشروع
شروط انعقاد الزواج
==========
وهى تلك الشروط التى لا ينعقد الزواج الا بها فاذا تخلف احدها لم يكن للعقد وجود شرعى وهى
اولا ان يكون كلا من المتعاقدين مميزا
================
يجب ان يكون كلا من العاقدين الزوجين مميزا اى بلغ السابعه من العمر فلا ينعقد العقد بعبارة الصبى غير المميز لان العقد يعتمد الاراده والرضا ، والصبى غير المميز لا يتحقق منه ذلك والمطلوب هنا الاهليه الاصليه وان كانت غير كامله اما الاهليه الكامله التى تتحقق بالبلوغ فليست شرطا فى صحة العقد ولا فى انعقاده بل هى شرطا فى نفاذ العقد
ويقتضى هذا الشرط بيان بعض انواع العقود
عقد زواج المجنون
==========
الجنون هو اختلال فى العقل يفقد الادراك تماما ويصحبه اضطراب وهياج غالبقا والجنون اما ان يكون جنونا مطبقا اى مستمرا او جنون غير مطبق اى متقطع
والجنون يجعل العاقد عديم التمييز لذا فالعقد لا ينعقد باراده المجنون جنون مطبق وينعقد بارادة المجنون جنونا غير مطبق فى افاقته ويكون عقد الزواج الذى يبرمه المجنون عقدا باطلا
عقد زواج المعتوه
========
والعته هى افه توجب خللا فى العقل فيصبح صاحبه مختلط الكلام يشبه بعض كلامه كلام العقلاء والبعض يشبه كلام المجانين وكذا سائر اموره والعته بهذا المعنى لايفقد صاحبه عقله كليةً انما يكون عنده بقية من العقل تكفى لجعله مميزا وبالتالى ينعقد الزواج بارادته وتؤيد ذلك الراى محكمه النقض المصريه اذ اخذت بالراى الحنفى الذى يجعل عقد زاوج المعتوه موقوفا على اجازة الولى الاقرب فإن اجازه نفذ والا بطل العقد غير ان هناك راى لجماعه من العلماء يقسمون العته الى نوعين عته تام وياخذ حكم الجنون المطبق واخر غير تام وينطبق عليه حكم الصبى المميز ويتوقف على اجازة الولى
وهذا هو الارجح فى راينا
عقد زواج الهازل
=========
الهازل هو الذى يدرك مايقوله الا انه لايقصده ولا يريد ان يرتب عليه اثرا والجمهور على وقوع زواج الهازل لحديث [ثلاث جدهن جد وهزلهن جد النكاح والطلاق والعتاق]وفى روايه والرجعه
عقد زواج السكران
=========
وقد فرق الجمهور الفقهاء بي الحاله التى يكون فيها السكر بمحرم كالخمر ونحوه والحاله التى يكون السكر فيها بمباح مالادويه والاشربه المباحه
ففى الحاله الاولى تعتبر ارادته فى جميع العقود وترتب عليها اثارها وبذلك يصح زواجه
اما الثانيه فلا تعتبر ارادته لعدم تحقق القصد منه والعقود لا تنشا بدون القصد اليها
ثانيا اتحاد مجلس الايجاب والقبول
===================
لابد لانعقاد الزواج ان يتحد مجلس العقد بمعنى اولا لابد ان ينعقد الزواج فى مجلس وعلى ذلك لا يجوز العقد والعاقان يمشيان او يركبان دابه او دراجه مثلا وانما يجوز على سفينه لان السفينه فى حكم المكان الواحد
واتحاد مجلس الايجاب والقبول بمعنى ان يكون مجلس الايجاب هو نفسه مجلس القبول ولا يكون بينهما تراخ اما اذا تاخرالقبول عن الايجاب وكان سبب التاخير الانشغال بامور لا تمت لعقدالزواج بصله فان العقد لا ينعقد لان ذلك يعتبر اعراذضا عن الايجاب كما يبطل اليجاب رجوع الموجب عنه صراحة او دلالة باعراضه عنه وانشغاله بامر اخر قبل ان يصدر القبول
ثالثا سماع كل من العاقدين كلام الاخر وتفهم ارادته
========================
يجب ان يسمع كل طرف الاخر ويفهم مقصوده وان لم يفهم اى منهما كل معانى مفردات العباره لان العبره هى بالمقاصد والنيات وعلى ذلك يصح الايجاب بلغه والقبول بلغه اخرى اذا كان كل من العاقدين يعرف تماما ما يقصده الاخر وان المقصود هو انشاء عقد زواج
رابعا موافقة القبول للايجاب
==============
بمعنى انه لابد ان تتوافق الارادتين فى الايجاب والقبول فاذا قال ولى المخطوبه للخاطب زوجتك ابنتى فاطمه فقال الخاطب قبلت زواج ابنتك نفيسه لم ينعقد العقد
وللموضوع بقيه
والله الموفق

45 comments:

الطائر الحزين said...

بناءا على صيحات الجماهير عاد الخطير

اهلا بك من جديد

هبقى اقرا بعدين

انت تأثرت من جلسة امبارح؟؟؟؟!!!

الطائر الحزين said...

جميل يا باشا لا فض فوك ولا خوك ولا حموك

فى انتظار الباقى

عصفور المدينة said...

حمدا لله على سلامتك يا أستاذ

وحشتنا والله

عايزك بقى تقولنا إيه الالتزامات القانونية التي يلتزم بها من يقر على نفسه بأنه تزوج على مذهب أبي حنيفة

الدفاع said...

السلام عليكم
اخى الطائر
ولا حمونى ليه بس؟ماتاثرتش بحاجه بس الموضوع ده جاهز من فتره وما كنتش لاقى وقت وتيسرلى بعض الوقت فقمت بكتابته علشان بس محدش ينسانا
اخى عصفور واحشنا اكتر يا استاذنا والله بالنسبه للموضوع الخاص بمذهب ابو حنيفه فللاسف مفيش التزامات قانونيه تجاه من يلزم نفسه بالمذهب عند الزواج برغم ما لا يخفى عليكم من اهميه شرعيه
واحب ان اوضح ان وثيقة اثبات عقد الزواج خاليه مما يفيد ان الزواج تم على مذهب الامام وحده والا كان من حق الزوجين التمسك بالمذهب وحده عند الاختلاف فلذلك لم اقف على سابقه قانونيه يمكن ان تجيب على سؤالكم
وطبعا نريد رايكم فى مدى صحة ان يتزوج المرء على مذهب من المذاهب وما مدى تاثير ذلك شرعا على الزواج
وهل هذه البدعه لها اثر فى صحة الزواج او عدمه وهل النيه عند قولها معتبره ام لا
وحسنا فعل الكثير من الماذونين من الغاء هذه الكلمه من عبارات الايجاب والقبول
وشكرا لكم

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حمد لله علي السلامه يا استاذ اسامه فينه من زمان والله وحشتنا ووحشتنا مواضيعك القانونيه الجميله

اول ماشفت الريدر منور باسم حضرتك جيت علي طول

كل سنة وحضرتك طيب

الدفاع said...

السلام عليكم يا دكتوره كل عام وانتم
بخير متاسفين على التاخير الوقت عندى ضيق جدا هاحاول انشاء الله الفتره القادمه اكون اكثر تواجدا وشكرا على زيارتكم اللى منوره المدونه

نقطة مية said...

عزيزي صاحب المدونة
عزيزتي صاحبة المدونة
========================
نتشرف بدعوتك لافتتاح
دار الكتب
هي حلم صاحب البوابة الذي تحقق
طريقة مبتكرة لتوثيق الكتب العربية و نشرها بين الناس بكل سهولة و يسر والدمج بين دور النشر المختلفة لسهولة البحث لاي قارىءوالنشر لاي كاتب
الافتتاح يوم الخميس 10-1-2008
في مكتبة البلد 31 شارع محمد محمود امام الجامعة الامريكية
الساعة السادسة مساءا
يلا نشارك مصطفى فرحته بتحقيق الحلم

ammola said...

السلام عليكم
هنيئا لنا بعودتك
سؤال بالنسبة لجزئية وجوب اتحاد مجلس الايجاب والقبول..هل يجوز عقد الزواج من خلال الفيديو كونفيرانس؟ او على الانترنت مع الالتزام بباقى الشروط

الدفاع said...

السلام عليكم يا استاذه المدونه منوره بوجودك بالنسبه لسؤالك اعتقد ان الزهايمر رجلك تانى
انا محامى والسؤال ده عاوز فقيه لان دى فتوى اعتقد ممكن المهنس عصفور المدينه يجاوبنا
انما انا افتكر انى قرأت مره انه يجوز والله اعلم

ammola said...

الله..؟ مش انت اللى بتقول اتحاد المجلس؟ يبقى انت اللى تجاوب ع السؤال
عموما ندااااء الى عصفور المدينة... هل تسمعنا؟حوّل

بنت الصالحين said...

ماشاء الله يااستاذ اسامه اول مره ادخل مدونه حضرتك
بس ماشاء الله جميله ومفيده ربنا يبارك في حضرتك


كل عام وحضرتك بخير وعام هجري ملئ بالطاعات

الدفاع said...

السلام عليكم عاشقة الفردوس شكرا على زيارتكم ويارب اقدر اكون عند حسن الظن

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة اله وبركاته

يا هلا يا هلا فيك
استاذنا الكبير
عودا حميد ويا رب تبقى منور وسط المدونات كده على طول ومتباش تطول الغيبه
ايه اخبارك انا شايفة ان المدونه كده بقت اسريه يله حصل خير

مستنيه زيارة قريب

ammola said...

يا متر لو سمحت
انا عايزة ارفع قضية على واحد مدون هاجر مدونته بقاله فترة
تفتكر عقوبته ايييييه؟؟؟؟؟
ربنا يدينا طولة العمر ونشوف الزواج2

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا said...

ليا سؤال عن الميراث
ليا قريب مهاجر لأمريكا هو كبير في السن وله أخوة مسافرين مثله لامريكا
هجرة شرعية
وقد ترك زوجته وأولاده في مصر
فهل اذا وافته المنية في امريكا يستحق ابنائه من ميراثه علما بانه قد يكون كاتب وصية لأخوته المقيمين معه في امريكا بميراثه

الدفاع said...

المفقوعه مرارتها: اهلا بحضرتك
اسف جدا على تاخيرى فى الرد انا لسه شايف السؤال حالا
============================

اولا
=====
بالنسبه للارث فهو لا يتوقف على سفر ولا على وصيه

ثانيا
=======
اذا فرضنا وتوفى الله هذا الشخص عن زوجته واولاده

فلهم كل تركته اذا كان له من ضمن ولده ذكر اما اذا كان اولاده اناث فان اخوته يشتركون معهم فى الميراث

اما اذا اوصى لاخوته بتركته فالوصيه لا تنفذ الا فى حدود ثلث التركه بشرط ان يكونوا من غير الوارثين فلا وصيه لوارث ولو اوصى لهم باكثر من الثلث فان نفاذ ذلك يتوقف على موافقة الورثه الشرعيين (الزوجه والاولاد)فاذا رفضوا اخذوا الثلث فقط واذا وافقوا اخذوا ما اوصى لهم به

الخلاصه
======
الزوجه واولادها هم الورثه الشرعيين لتركة الزوج اللى مسافر لامريكا

لو من ضمن الاولاد ذكر يبقى اخوات الزوج مش هايورثوا

لو الزوج وصى لاخواته بكل تركته الوصيه مش هاتصح الا فى حدود ثلث التركه

الا لو الورثه الشرعيين وافقوا على انهم ياخدوا اكتر من التلت

الانصبه

الزوجه =1\8

الاولاد = الباقى للذكر مثل حظ الانثيين

لو فى وصيه صحيحه يبقى نخرج نت التركه التلت وبعدين نوزع الانصبه زى ما انا قلت كده

واسف على تاخيرى فى الرد واعدكم بعدم التاخير مره اخرى باذن الله

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا said...

انا عندي سؤال تاني مطير النوم من عيني واحب أسأله
عند زوجي شقة إيجار قانون قديم انتقلنا منها الي شقة أخري وحاولنا التنازل عنها لشخص علي ان يكمل للمالك المقدم ودفع له الايجار ويدفع لنا ثمن التوضيبات فقط .. ولكن صاحب الملك رفض وقال انه مش موافق علي البيع هل من حقه ذلك ام لا ؟
وزوجي يريد ان يُسكن والدته وأخيه ذو السبعة وعشرون عاماً في هذه الشقة المؤجرة إيجار قديم علي اعتبار ان والده مسافر بالخارج وهو المسؤول عنها وذلك بدون تغيير العقد فهل هذه الحركة توقعنا في مشاكل قانونية قد نفقد من خلالها الشقة
ارجو الرد السريع
وشكراً علي سعة صدرك واهتمامك بالرد

حسن حنفى said...

موضوع جميييييييييييييل
شكرا لك
تقبل مروري

مواطن مصرى نايم said...

بص يا باشا

انا طبعا ميخلصنيش انك تزعل منى او من اى حد
لكن و الله انت فهمت موضوع النشر فى الراديو دا فهم خاطئ
لان الاستاذ صلاح نوه عن موضوع النشر ده طالبا موافقه
و انا فى ردى و الله ما كنتش اقصد انى اوجه اليك اللوم
لا ابدا
بس هى الحده فى ردك الاول هى ما جعل الاستاذ صلاح يتكلم كده

انا و الله كنت لازم اعمل كده عشان المدونة متبقاش ساحة للقتال
اكيد فاهم قصدى
انت ردت كان فيه حقك
و الاستاذ صلاح برضوا حقه الرد

فانا قلت انت رديت و هو رد
يبقى خلاص فهمت قصدى و الا لسه زعلان

اوعى تكون لسه زعلان
اوعى
اوعى
اوعى
لو زعلان يا عم منى انا اسف طبعا
و المدونة بتاعة الضاحكون من بتاعة حد
دى بتاعة المدونين كلهم
بس الرايق و فرنسا مؤسسينها

اوعى تكون لسه زعلان و الله ازعل من نفسى
انا مش بحب حد يفهمنى غلط

تحياتى
اخوك اسلام

Empress appy said...

بس جايه اقولك متزعلش من اللى حصل فى المدونة بتاعت فرنسا اسفه ليك بجد
وانا مرضتش ادخل لان كنت هقلبها ضلمه

اما معلومات الزواج فانا عدلت راى عنه وبرضه مش هتجوز هههههههههههههههه

الدفاع said...

اسلام انا رديت عليك فى المدونه عندك
وانا مش زعلان خالص منك
appy
======
يا الف اهلا بحضرتك عندى فى المدونه
مفيش داعى للاعتذار الطائر الحزين بلغنى شوية حاجات كده وضحت لى الصوره
وشكرا على اهتمامك ومنوره المدونه
وهاجى ازورك عشان ماتفكريش انى زعلان
بس انا اخدت موقف من مدونة الضاحكين لانى حاسس بالاهانه وهما ما اخدوش موقف مناسب
بالنسبه للزواج اعتقد لما تقرى الزواج 2
هاتصممى على رايك جدا

kochia said...

موضوع المدونة دي جميل اوي
اول مرة ادخلها
وان شاء الله لن تكون الاخيرة

تحياتي

الدفاع said...

kochia
اهلا بك ضيفه دائمه ودعواتكم بس نلاقى وقت ننزل المواضيع الجديده
وشكرا

حنين القلب said...

السلام عليكم
ازيك يا استاذ اسامه
انا صحيح اول زياره ليه هنا
بس بجد حظى حلو انى وصلت اخيراً
حمد الله على السلامه وبلاش تاخير تانى
تسلم ايدك على البوست
تقبل مرورى

الدفاع said...

المفقوعه مرارتها مره تانيه بعتذر عن عدم الرد بسرعه والله لسه شايف سؤالك حالا بس
فى الاول انا عاوز اعرف تقصدى ايه بايجار قديم
هل تقصدى ان تاريخ العقد محرر قبل شهر 4 \2006؟ ولا انتوا عاملين العقد بتاريخ قديم؟
اذا كان العقد محرر قبل شهر 4 \2006 يبقى المالك من حقه يوافق على انك تنقلى العقد لحد تانى تمام؟
بس برضه يهمنى ابص على العقد اذا امكن تبعتيلى صورة العقد على الايميل
usama1o1@yahoo.com
usa_ased12yahoo.com
اما فى حالة لو عاوز يقعد والدته فى الشقه فده ممكن بس ياريت لو تقعدوا معاها فى الاول لمده سنه او ستة شهور وبعدين تبقوا تسيبوها هى بس ايصال الايجار يكون باسم زوج حضرتك
وعموما امكانية فقدكوا للشقه هى امكانيه تكاد تكون مستحيله
بس ياريت اشوف صورة عقد الايجار
وياريت اعرف معلومات اكتر
وانا اسف للتاخير فى الرد

الدفاع said...

حنين القلب منوره المدونه واهلا بيكى وشكرا جدا لحضرتك على مرورك شرفتينابالزياره

جودت حسن said...

واضح ان حضرتك كنت غايب
لذا وجب ان نقول حمد الله على السلامة

جودت

الدفاع said...

جودت حسن الله يسلمك
منورنا وان شاء الله تلاقى الجيد قريب
تحياتى

انسان وبس ! said...

السلام عليكم

جميله المدونه يا استاذ اسامه

اخوك محامى

تسمح لى انضم لهيئة الدفاع

تحياتى

الدفاع said...

انسان بلاعنوان
يا الف اهلا يا باشا احنا نزداد شرف بحضرتك
منور المدونه كلها

Anonymous said...

استاذ اسامه..ربنا يجعل بوستات المدونه فى ميزان حسناتك وده لان اليى انا شايفاه واحد بيعمل صدقه جاريه بعلمه ربنا يكرمك ويوفقك ومبسوطه انى زرت المدونه وقريتها انا سعيده وفرحانه ومحاسن برضه...بيك قوى وكل عام وانتا بخيير .وفى رعاية الله وامنه.

الدفاع said...

اهلا وسهلا بيكى استاذه محاسن
كل عام وانتم بخير وربنا يوفقك ان شاء الله
وشكرا

كاشف الاوهام said...

شرفتنى
يا متر
شكرا للدعاء

ميرسى لزيارتك

كاشف الاوهام said...

يعنى ايه حضرتك - السلام على من اتبع الهدى

اشكرك لو وضحت
جزاكم الله خيرا

كاشف الاوهام said...

يعنى ايه حضرتك - السلام على من اتبع الهدى


جزاكم الله خيرا

حنين القلب said...

اسامه باشا
ايه البوست الجاى امتى
اتاخر ليييييييه
انا مستنياه
سلام

الدفاع said...

هى محتاجه شرح يا كاشف الاوهام؟ السلام على من اتبع الهدى ربنا يجعلك منهم
لو عاوز نتكلم سوا ممكن تكلمنى على الياهو
usama1o1
هاشرحلك بشكل اوضح


حنين القلب
=============
قريبا ان شاء الله
انا اسف على كسلى ده
ان شاء الله قريب جدا

رضوى said...

جميل

ومستنية الجزء الباقى

بورك قلمك

نور الدين (محمد الجيزاوى) said...

السلام عليكم اخى الكريم كما توقعت وجدت مدونتك واحة للدعوة الى الله والطهر والنقاء
...
لا اخفيك سرا سر وجودى هنا الان هو انى قرات ردك على قطة الصحراء فى موضوع النقاب واستفزنى غاية الاستفزاز قولها وردها
ولذا فقد اقمت بوست كامل حول هذا الموضع بعينه معرضا بقبيح قولها ورأيها فارجوا مشاركتك لانك شاهد عيان
تحياتى لك اخى الكريم
نور الدين محمود

Anonymous said...

انا كنت سمعت ان دار الافتاء شرعت الجواز العرفى اذا حصل فيه عنصر الاشهلر ايه مدى صحة الكلام ده ولو فعلا كده معتقدش انه بيضمن حقوق للزوجه ولا ايه ..كل رمضان وحضرتك بالف خير ..دمت فى رعاية الله وامنه..

الدفاع said...

رضوى
=====
شكرا وربنا يبارك فيكى وعليكى يارب
نور الدين
======
اهلا بكم وانا فى طريقى لمدونتكم
اما تعليقى عند قطة الصحراء فكان مجرد محاوله لقول كلمة حق
ولكنها لم ولن تسمع
تحياتى

عايزه اتطلق و
========
مادام الجواز الرسمى موجود ومتاح فاعتقد ان السؤال فى غيره ليس من ورائه فائده ترجى
لانه ما السبب الذى يجعل المرء يقدم على الزواج بدون مصادقه رسميه؟؟؟؟؟؟
اذا كان هناك سبب حيوى وضرورى فى حالات محدده فليكن الجواب على قدرها اما وقد انتفى السبب فلا حاجه لبحث ذلك الموضوع لا شرعيا ولا قانونيا
وكل عام وانتم بخير
وتحياتى

ana ga3an said...

حقيقي مدونة ظريفة
وواضح انك محامي شاطر
وربنا ينفع الناس بيك
وتساعد من تقدر بنصائحك
بس اذا سمحتلي

سؤال الاخ كاشف الاوهام

عن كلمة السلام علي من اتبع الهدي
ردك غير سليم
لا يجوز أن يسلم المسلم على المسلم
بجملة السلام علي من اتبع الهدي
فكان الرسول علية الصلاة والسلام يستخدمها في مكاتباتة مع غير المسلمين

فهي تقال عند المرور بمجلس مختلط لا تعلم مسلمينة من غير ملة الاسلام

الدفاع said...

انا جعان
=======
يا الف اهلا بحضرتك ومتشكر جدا على زيارتك وعلى تعليقك الجميل
وفعلا كلامك صحيح غفر الله لى
تحياتى

Anonymous said...

اولا كل رمضان وانتا بالف خير ..ثانيا اعذرنى ممكن اكون معرفتش اوصلك سؤالى ليه انتا بتقولى السؤال مش فى محله لا عذرا ده فى محله وانا سالته لسبب معايا فى الشغل زميله ارمله وخايفه تتجوز شرعى يضيع منها المعاش فقالتلى ان دار الافتاء حللت الجواز العرفى لو للسبب ده فبس سالت على الاساس ده وشكرا ..وكل رمضان وانتا بالف خير كمان مره.

الدفاع said...

الاخت محاسن
=========
انا مقلتش ان سؤالك مش فى محله انا طلبت ان يكون السؤال عن حاله بعينها عشان اعرف اجاوب
وبالنسبه للسؤال مادام دار الافتاء اجازت الامر هى محتاره ليه؟؟؟؟؟
انما عن راى انا انا لانصح بالزواج العرفى وحماية المعاش من الانقطاع اقل من حماية طرفى الزواج من اضرار الزواج العرفى
وربنا يوفق الجميع